خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» دلایل ریزش مو

دلایل ریزش مو

13 دلیل برای ریزش مو


امروزه ریزش مو به یک مشکل رایج تبدیل شده است. اما اگر شما از دلایل ریزش مو آگاه باشید ، تا حد قابل توجهی میتوانید از آن جلوگیری کنید.


راه های جلوگیری از ریزش مو


مراقبت از مو و زیبایی مو یکی از زمینه های مراقبت شخصی است که خانم ها بیشترین توجه را به آن دارند ، بنابراین مشکل ریزش مو برای خانم ها از اهمیت بالایی برخوردار است. ریزش مو می تواند به دلایل زیادی رخ دهد. دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد که گاهی اوقات می تواند به بیماری های مهمی مرتبط باشد.


از دست دادن 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است. اما زمانی که ریزش بیش از این تعداد باشد، یا با دست کشیدن در مو بیش از ۴ الی ۵ تار مو از سرتان جدا شود و یا زمانی که نازک شدن محسوس مو در نواحی پیشانی و بالای سر شروع شود، مراجعه به متخصص مربوطه امری کاملا ضروری است.


1- ریزش موی ارثی (آلوپسی آندروژنتیک)


ریزش موی ارثی شایع ترین نوع ریزش مو است. بیان شده است که استعداد ژنتیکی و هورمون های آندروژن (در مردان) به ویژه دی هیدروتستوسترون در این ریزش نقش دارند. در ریزش موی ارثی، خط موی پیشانی در مردان کاهش مییابد و پوست سر از بالا نازکتر میشود. در خانم ها نازک شدن و کم پشت شدن مو در خط پیشانی دیده می شود. با استفاده از داروها به شکل قرص، اسپری و محلول و برخی محصولات حمایتی پوستی می توان روند ریزش مو را به تعویق انداخت و تا حدی از موهای سالم محافظت کرد. در مواردی که موها به طور کامل از بین رفته و طاسی دائمی ایجاد می شود، کاشت مو روش درمانی مناسبی برای افراد مناسب میباشد.


2- ریزش مو به دلیل رژیم های غذایی نادرست


به خصوص رژیم های غذایی نامتعادل و رژیم غذایی فاقد پروتئین می تواند باعث ضعف مو، افزایش شکستگی و ریزش مو شود. برای اینکه ماده کراتین که ساختار مو است در بدن سنتز شود، باید برخی از پروتئین های اساسی به مقدار کافی از طریق غذا وارد بدن شوند. زمانی که مقدار پروتئین مورد نیاز بدن مصرف نشود، ریزش مو شروع می شود.


3- ریزش مو در اثر بیماری های قارچی


اگرچه بیماری های قارچی موثر بر پوست سر معمولا در کودکان دیده می شود، اما در بزرگسالان نیز می توانند باعث ریزش مو شوند و در صورت عدم درمان، طاسی دائمی ایجاد می شود.


4- ریزش مو در اثر مصرف برخی داروها


برخی از داروها نیز می توانند عوارض جانبی مانند ریزش مو داشته باشند. برخی از داروهایی که برای رقیق کردن خون، آرتریت، نقرس، افسردگی، بیماریهای قلبی و فشار خون بالا استفاده میشوند، میتوانند باعث ریزش مو شوند. علاوه بر این، گاهی اوقات می توان ریزش مو را با قطع مصرف داروهایی که برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود مشاهده کرد. برخی از داروهای مورد استفاده برای بازسازی بدن نیز می توانند باعث ریزش مو شوند.


5- ریزش مو در اثر بیماری کرم حلقوی (آلوپسی آرئاتا)


این بیماری، یک بیماری خودایمنی میباشد که در بین مردم به بیماری کرم حلقوی معروف است، که به ویژه در شرایط استرس زا شدید رخ می دهد. به دلیل برخی اتوآنتی بادی های تولید شده توسط بدن، باعث ریزش ظاهری بیضی شکل در پوست سر و در برخی از بیماران بر روی تمام موهای بدن از جمله ابرو، مژه و ریش می شود. اگرچه تصور میشود عواملی مانند استعداد ژنتیکی، عوامل عصبی، عفونتها و استرس باعث ایجاد این بیماری میشوند، اما عامل زمینه ای هنوز به طور کامل مشخص نشده است. اگر چه این بیماری باعث طاسی دائمی نمی شود،اما اگر برای مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.


6- ریزش مو در اثر استرس شدید


ریزش مو در موقعیت های شدید استرس زا رایج است. استرس باعث ترشح انواع هورمون های استرس در بدن ما می شود که منجر به بر هم خوردن تعادل درونی و در نتیجه بروز بسیاری از بیماری ها می شود. این بیماری ها همچنین می توانند باعث ریزش مو شوند.


7- ریزش مو در اثر کاهش وزن زیاد


ریزش مو پس از کاهش وزن بیش از حد شرایطی است که اغلب ایجاد می شود. این نوع از ریزش مو می تواند به طور متوسط ​​3-6 ماه طول بکشد و سپس متوقف شود.


8- ریزش مو به دلیل دوز بالای ویتامین A


مصرف دوزهای بالای ویتامین A نیز می تواند منجر به ریزش موی شدید شود. این نوع از ریزش مو ، پس از قطع مصرف ویتامین A پایان می یابد.


9- ریزش مو در اثر بی اشتهایی و پرخوری عصبی


در بیماران مبتلا به اختلالات تغذیه ای مانند بی اشتهایی و پرخوری عصبی، ریزش مو به دلیل کمبود عناصری مانند آهن، ویتامین ها، پروتئین و روی که باید همراه با رژیم غذایی مصرف شوند، به کرات مشاهده می شود. با درمان این بیماری ها، ریزش مو متوقف می شود و موهای از دست رفته باز می گردند.


10- ریزش مو در اثر بیماری های سیستمیک


بیش از 30 بیماری سیستمیک می توانند باعث ریزش مو شوند. از مهم ترین و رایج ترین این بیماری ها ، بیماری های تیروئید و کم خونی است. ریزش موی شدید را می توان پس از اعمال جراحی شدید، بیماری ها با تب بالا، بیماری های عفونی شدید و گاهی اوقات همراه با آنفولانزا مشاهده کرد. پس از شناسایی این بیماری ها و شروع درمان، ریزش مو می تواند متوقف شود.


11- ریزش مو در اثر تغییرات هورمونی


یکی دیگر از دلایل ریزش مو تغییرات هورمونی است. ریزش مو، به ویژه پس از زایمان، زمانی رخ می دهد که هورمون بارداری دوباره با هورمون استروژن جایگزین شود. ریزش موی شدید برای چند ماه طبیعی تلقی می شود. اما در مواردی که مدت زیادی طول بکشد، لازم است با متخصص پوست و مو مشورت کنید. علاوه بر این، با یائسگی، مشکل ریزش مو می تواند ایجاد شود. اگرچه ریزش مو پس از مدتی متوقف می شود، اما ممکن است تراکم مو دوباره به تراکم قبل از یائسگی برنگردد.


12- ریزش مو در اثر کمبود آهن


کمبود آهن یکی از عوامل اصلی ریزش مو است. ریزش مو در بیمارانی که آهن کافی در رژیم غذایی دریافت نمی کنند یا مشکل جذب آهن دارند بسیار شایع است.


13- ریزش مو در اثر آلوپسی سیکاتریسیل


این بیماری که به صورت طاسی دائمی ایجاد می شود، می تواند در ناحیه خاصی از پوست سر ظاهر شود یا می تواند گسترده باشد. در این بیماری آسیب دائمی در فولیکول های مو ایجاد می شود. از آنجایی که امکان رویش مجدد مو در محل های ریزش وجود ندارد، شروع درمان توسط متخصصین پوست قبل از پیشرفت بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.


مراقبت نادرست روزانه مو نیز باعث ریزش مو می شود.

یکی از عوامل دیگر میتواند شیوه های نادرست مراقبت از مو باشد. شامپو زدن بیش از حد موها، رنگ کردن زیاد موها، حالت دادن به مو با برخی روش ها مانند صاف کردن و سشوار داغ می تواند باعث شکستگی مو و موخوره شود. موها به راحتی آسیب می بینند زیرا در هنگام خیس شدن، خاصیت ارتجاعی آن افزایش می یابد. به همین دلیل، شانه زدن و برس زدن موها با ضربات زیاد شانه، به خصوص زمانی که خیس هستند، می تواند باعث شکستگی مو شود. محکم کشیدن موها و بستن مو به صورت دم اسبی با کش می تواند با عقب کشیدن خط پیشانی مو باعث ریزش مو به نام آلوپسی کششی شود. به همین ترتیب، گیره های سر محکم نیز می توانند با نیروی کششی خود به فولیکول های مو آسیب برسانند.


در انتها به یاد داشته باشید که اگر مشکل ریزش مو دارید ، به جای درمان سرخود ، بهترین راه مراجعه به یک متخصص پوست و مو است.


ارم بلاگ


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده